US designates Chinese media outlets as diplomatic missions


The US has designated five top Chinese media outlets including the Xinhua news agency as foreign diplomatic missions, saying their journalists act as propaganda agents of the government in Beijing and require greater monitoring.The rules will require Xinhua, China Radio International, China Global Television Network and the distributors of China Daily and People’s Daily — China Daily Distribution Corporation and Hai Tian Development USA — to register the names of US employees, declare any property holdings and seek approval to add any more.“The fact of the matter is each and every one of these entities does work for the Chinese government,” a senior state department official told reporters on Tuesday, describing them as organs of a one-party state propaganda apparatus that “take their orders directly from the top”.US authorities will not restrict their work, reporting or access as a result of the designation, officials said. The decision will effectively treat the five organisations as foreign embassies, but without affording them diplomatic immunity or forcing them to reveal any meetings with US officials or educational and research institutions. The measure is the latest by the Trump administration to contain what one senior state department official called an “aggressive” China, which Washington worries is seeking to increase its influence over the US and expand intelligence operations, stealing science and technology secrets.

Mike Pompeo, US secretary of state, earlier this month warned US state governors of the risks posed by Chinese groups seeking to promote Beijing in underhanded ways. He said a Chinese think-tank last year labelled all 50 US governors as “friendly”, “hardline” or “ambiguous”. “Competition with China is happening inside of your state, and it affects our capacity to perform America’s vital national security functions,” he told the governors in Washington.Mr Pompeo added that the Chinese had successfully pressured a Chicago high school to disinvite a Taiwanese representative to serve on a climate panel, and also pressured Chinese students to spy on their colleagues at university and report back to Beijing.“It’s one thing to pressure the secretary of state of the United States of America. It seems quite something else to go after a high school principal,” he said. “It shows depth. It shows systemisation. It shows intent.”The US has previously designated foreign media outlets as extensions of governments in the past, including Vietnam’s news agency five years ago. During the cold war the US treated several Soviet media outlets as part of the Moscow government. No Russian outlets are treated this way today.Jim Risch, a Republican senator who chairs the Senate foreign relations committee, said he applauded the decision, describing it as “a smart and reasonable step”.


Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *